Platformun başkanlığına, uzun yıllar Hava Kuvvetleri’nde Hava Trafik Baş Kontrolörü olarak hizmet vermiş deneyimli hava trafik kontrolörlerinden Emekli Askeri Hava Trafik Kontrolörü Zafer Yeşilgül getirildi.
Platformun kuruluşu nedeni ile yapılan açıklamada halen görevde olan ve emekli olmuş askeri hava trafik kontrolörlerinin mesleki haklarını korumak ve onların bilgi ve mesleki birikimlerini sivil-asker ayrımı olmadan Türkiye’nin hava sahası yönetimine katkı sağlayacak şekilde değerlendirmek olduğu belirtildi.
Hava Sahasının Yönetimine Katkı
Platform Başkanı Zafer Yeşilgül, askeri hava trafik kontrolörlerinin savaşta ve barışta Türkiye’nin hava sahası yönetiminde kritik bir rol oynayan profesyoneller olduğunu vurguladı. Yeşilgül, “Türk hava sahasının yönetimine sivil-asker ayrımı olmadan ICAO kuralları çerçevesinde uluslararası her türlü eğitimi almış ve gerektiğinde başta Afganistan gibi zor bir coğrafyada Birleşmiş Milletler adına yaklaşık 20 yıl Kabil Havalimanı gibi bir limanda Kabil hava trafiğini 7/24 tek başına idare edebilecek kadar tecrübeli ve profesyonel olan TSK mensupları olarak katkıda bulunmak istiyoruz,” dedi.
Yeşilgül, platformun kuruluşu ve hedefleri hakkında şunları söyledi: “Birleşmiş Milletler adına görev yapan ve defalarca Birleşmiş Milletler’den övgü ve takdir alan bu profesyonelleri tanımamak, onları yok saymak ve bu zorlu mesleği yaparken hava trafik kontrolörü, ancak sıra özlük hakları ve maaş vermeye gelince sıradan bir astsubaymış gibi davranarak onları yok sayma devrinin artık bitmesi gerektiğini” belirtti.
Mesleki Tecrübelerin Paylaşımı
Yeşilgül, “Emekli Askeri Hava Trafik Kontrolörleri Platformu olarak, Türkiye’de emekli olmuş askeri hava trafik kontrolörlerinin bir araya gelerek mesleki tecrübelerini paylaşmalarını ve mesleki çıkarlarını savunmalarını sağlayacak bir platform oluşturduk. Amacımız, bu tecrübeleri kullanarak ülkemizin hava sahası yönetimi konusunda katkıda bulunmak ve yeni nesil askeri kontrolörlerin yetişmesine destek olmaktır,” dedi.
Yeşilgül, platformun ileriye dönük olarak daha fazla emekli kontrolörü kapsayacak şekilde genişlemeyi ve ülkenin hava sahası yönetimi konusunda etkin rol oynamayı hedeflediklerini ifade etti.
Askeri ve Sivil Trafik Kontrolü
Açıklamada, Türkiye’nin çeşitli bölgelerindeki sivil trafiğin aktif olduğu meydanlarda sadece askeri hava trafik personelinin çalıştığı ve bu personelin hem askeri hem de yoğun sivil trafikleri uluslararası kurallar dahilinde yönettikleri belirtildi. Bu görevlerin, aynı kategorideki sivillere kıyasla yüzde 10 kadroyla üstlenildiği ifade edildi.
Yeşilgül, gerek Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nü (SHGM) gerekse Hava Kuvvetleri’ni olması gereken kadroların çok altında çalışan bu meydanların personel yetersizliğini gidermeye çağırdı. Aksi takdirde, beyin ve vücut yorgunluğundan kaynaklanabilecek hataların bedelinin ağır olacağına dikkat çekti.
Sivil Meydanlarda Askeri Kontrolörler
Zafer Yeşilgül, askeri kontrolörlerin sivil meydanlarda hizmet verdiği hakkında bilgi verdi. Konya, Malatya, Diyarbakır, Merzifon, Kayseri, Batman ve Cengiz Topel gibi meydanların kule ve yaklaşmalarının sadece askeri kontrolörler tarafından idare edildiği belirtildi. Muş, Erzurum, Dalaman, Bodrum, Antalya, Bursa Yenişehir, Çardak (Denizli) ve Çorlu’da ise askeri ve sivil kontrolörlerin ortak çalıştığı ifade edildi.
Yeşilgül, Doğu Akdeniz’in yaklaşma kontrolünü sağlayan İncirlik yaklaşmanın, İncirlik Üssü’ndeki Amerikalılara ait olan RAPCAN cihazında Amerikalılarla birlikte görev yapan ve sebebi bilinmemekle birlikte SHGM tarafından kullanılması yasaklanan Amerikan Federal Havacılık İdaresi (FAA) onaylı RAPCAN cihazı ile yapıldığını ve bunun ileride oluşabilecek bir hatada Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) ile sorun yaratabileceğini bildirdi.
Türk Cumhuriyetleri’ninTek Şemsiye Altında Birleşmesi Gerekiyor
Yeşilgül, “Avrupa Birliği’ne üye olmayan bir Türkiye’nin, ana kurucularından birinin Yunanistan olduğu Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı’na (EASA) üye olarak alınmamasına rağmen EASA kurallarını sıkı sıkıya takip ederek uygulamasının tam bağımsız Türkiye çıkar ve menfaatlerine ters düştüğünü” belirtti.
Yeşilgül, “Nasıl ki Amerika kıtası içindeki ülkeler kısa adı FAA olan ‘Federal Havacılık İdaresi’ altında birleşebiliyorsa, nasıl ki Avrupa Birliği ülkeleri tek hava sahası olarak EASA’da tek çatı altında birleşebiliyorsa Türk Cumhuriyetlerinin de tek şemsiye altında birleşmesi gerektiğini” ifade etti. Yeşilgül, Türk Cumhuriyetlerinin ortak havacılık kuralları çerçevesinde birlikte hareket etmesine öncülük eden bir Türkiye’nin maddi manevi kazançlarının milyarlarca USD olacağını belirtti.
Yeşilgül ayrıca, sivil hava trafik kontrolörlerinin inisiyatif kullanmama eylemini haklı bulduklarını, ancak askeri hava trafik kontrolörü arkadaşlarının maaş ve özlük haklarının aynı işi yapan ve aynı kulede birlikte görev yapan sivil hava trafik kontrolörleriyle aynı oranda korunulması gerektiğini belirtti.
Faaliyet Alanları
Platformun, sivil ve askeri kontrolörler arasındaki ayrıştırmanın ve yetki karmaşasının çözümünü ve askeri kontrolörlerin sivil kontrolörlerle aynı haklara ulaşmalarını sağlamak için çalışacağını ifade eden Yeşilgül, “Platform mesleki gelişim ve eğitim, hukuki haklar ve idari destek, teknolojik ilerleme ve inovasyon ile uluslararası işbirlikleri gibi alanlarda faaliyet gösterecektir,” dedi.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı
GÜNDEM
22 Aralık 2024SPOR
22 Aralık 2024GÜNDEM
22 Aralık 2024SPOR
22 Aralık 2024SPOR
22 Aralık 2024GÜNDEM
22 Aralık 2024GÜNDEM
22 Aralık 2024